29.7.2025
Prvních šest měsíců roku 2025 postavilo společnost SEAT S.A. před náročné výzvy, což se zrcadlí v jejích finančních výsledcích za první pololetí. Na tyto výsledky měly vliv čtyři klíčové faktory: změny v prodejním mixu, cla EU uvalená na model CUPRA Tavascan vyráběný v Číně, produktové náklady a intenzivnější konkurence napříč klíčovými trhy. Na výsledcích se podepsalo také plánované, krátkodobé snížení výroby v závodě Martorell, v jehož části probíhají přípravy na zahájení výroby rodiny městských elektromobilů koncernu Volkswagen v roce 2026.
„V první polovině roku 2025 se potvrdilo naše očekávání náročného prostředí. Výsledky společnosti SEAT S.A. tak byly ovlivněny rostoucí tržní konkurencí a dovozními cly EU na model CUPRA Tavascan,“ říká Markus Haupt, prozatímní předseda představenstva značek SEAT a CUPRA. „Aktivně pokračujeme v konstruktivním dialogu s Evropskou komisí, abychom tuto záležitost vyřešili. Jsme přesvědčeni o tom, že v blízké budoucnosti dosáhneme pozitivního výsledku.“
Patrik Andreas Mayer, člen představenstva společnosti SEAT S.A. odpovědný za finance a IT, k tomu dodává: „Tyto výzvy zrcadlí obecně nepříznivé podmínky v automobilovém průmyslu. Přestože jimi byly ovlivněny naše výsledky v prvním pololetí, pokračujeme neochvějně v našem zaměření na realizaci dlouhodobé strategie založené na elektrifikaci, transformaci a růstu značky CUPRA.“
SEAT se k budoucím výzvám staví čelem
Navzdory uvedenému tlaku vykázaly finanční výsledky společnosti SEAT S.A. ve druhém čtvrtletí 2025 zlepšení v porovnání s prvním čtvrtletím. Provozní zisk vzrostl z 5 milionů EUR v prvním čtvrtletí na 38 milionů EUR ve druhém čtvrtletí. Nárůst o 33 milionů EUR signalizuje pozitivní vývoj a slibnější výhled na druhou polovinu roku.
„Jsme přesvědčeni o tom, že si s výzvami, které před námi stojí, dokážeme úspěšně poradit,“ pokračuje Markus Haupt. „Díky silnému a rozmanitému produktovému portfoliu včetně kompletní produktové řady značky CUPRA se 7 modely máme pevné základy pro pokračující růst. I nadále se plně soustředíme na elektrifikaci, z pověření koncernu Volkswagen vedeme projekt rodiny městských elektromobilů a připravujeme se na zahájení výroby modelu CUPRA Raval a jeho uvedení na trh v roce 2026. Pro naši společnost je to významný milník, protože tento vůz pomůže demokratizovat elektromobilitu v celé Evropě.“
„Vstupujeme do druhé poloviny roku a v ní zůstáváme zaměřeni na kvalitu marže, přísnou kontrolu nákladů a maximalizaci potenciálu naší rozšířené produktové řady,“ dodává Patrik Andreas Mayer. „Lepší výsledky ve druhém čtvrtletí ukazují, že jsme na správné cestě. Jsme přesvědčeni o tom, že dokážeme v této pozitivní trajektorii pokračovat.“
Prodeje elektromobilů prudce rostou
Společnost SEAT S.A. prokázala v prvním pololetí 2025 odolnost. Celkový počet dodaných vozů vzrostl o 1,7 % na 302 600 (první pololetí 2024: 297 400 vozů) navzdory plánovanému, krátkodobému snížení výroby modelů SEAT a CUPRA ve výrobním závodě Martorell (244 700 vozů oproti 291 600 vozům v prvním pololetí 2024) vynucenému přípravami na výrobu rodiny městských elektromobilů. SEAT S.A. očekává oživení výroby ve druhé polovině roku. Celková roční výroba by se tak měla přiblížit úrovni z roku 2024, což jasně dokládá odolnost a adaptabilitu provozních činností společnosti.
Nejprodávanějším modelem společnosti SEAT S.A. zůstala v prvních šesti měsících roku 2025 CUPRA Formentor s 54 700 dodanými vozy. Počet dodaných elektrifikovaných vozů (plug-in hybridní vozy a akumulátorové elektromobily) vzrostl o 76,1 %. Díky silné poptávce po modelech CUPRA Born a Tavascan se prodeje elektromobilů více než zdvojnásobily (+105,3 %), což dokládá urychlenou realizaci elektrifikační strategie společnosti SEAT S.A.
CUPRA: Opravdu globální značka
CUPRA pokračovala v dynamickém růstu i v prvním pololetí 2025. Za tímto úspěchem stojí mimo jiné komplexní portfolio 7 modelů představených v uplynulých 7 letech. CUPRA dosáhla svého historicky nejlepšího prvního pololetí. V období od ledna do června 2025 dodala značka s rolí nekonvenčního vyzývatele 167 600 vozidel, což znamená nárůst o 33,4 % v porovnání se stejným obdobím uplynulého roku. Od svého vstupu na trh v roce 2018 dodala CUPRA zákazníkům na celém světě více než 900 000 vozů, a je tak na cestě k překonání hranice 1 milionu prodaných vozů v nadcházejících měsících.
CUPRA však vzhledem k přetrvávajícím výzvám v automobilovém průmyslu a ve světle vývoje dynamiky trhů přijala strategické rozhodnutí odložit plánovaný vstup na americký trh, s nímž se původně počítalo v roce 2030.
Sven Schuwirth, člen představenstva společnosti SEAT S.A. odpovědný za prodej, marketing a poprodejní služby, zdůraznil aktivní přístup značky: „Nerušíme, ale jen posouváme náš příchod do USA. I nadále budeme sledovat vývoj trhu v nadcházejících letech, abychom stanovili nejlepší okamžik a přístup v souladu s dlouhodobou vizí značky. CUPRA bude mezitím vycházet ze svého dynamického růstu, jehož dosahuje na dosavadních klíčových trzích, a brzy rozšíří svou globální působnost vstupem na nové trhy s vysokým potenciálem.“
Prognózy počítají s tím, že podmínky na globálním trhu zůstanou ve druhé polovině 2025 náročné, což bude vyžadovat agilitu a odolnost. Společnost SEAT S.A. přesto zůstává neochvějně věrna svým strategickým prioritám a je přesvědčena o tom, že se dokáže vývoji v automobilovém odvětví úspěšně přizpůsobovat.
Klíčové hospodářské ukazatele společnosti SEAT S.A. v prvním pololetí 2025
|
Leden–červen 2025 |
Tržby |
7,6 miliardy EUR (-2,0 %) |
Provozní zisk |
38 milionů EUR (-90,6 %) |
Provozní marže |
0,5 % (-4,7 procentního bodu) |
Počet dodaných vozů společnosti SEAT S.A. |
302 600 (+1,7 %) |
Počet dodaných vozů značky CUPRA |
167 600 (+33,4 %) |
Počet dodaných vozů značky SEAT |
135 000 (-21,4 %) |