SEAT je prvním výrobcem, který zavedl ve velkém měřítku do praxe průběžné bezkontaktní měření: Každý den pořizuje 9000 snímků a analyzuje až 210 milionů bodových měření


21.6.2021

Ve fotbale muže jeden centimetr znamenat rozdíl mezi regulérním gólem a jeho neuznáním z duvodu postavení útocícího hráce mimo hru. Zavedení systému VAR (Video Assistant Referee/video asistent rozhodcího) zvýšilo presnost pri posuzování sporných centimetru. Co kdybychom však místo centimetru hovorili o desetinách milimetru, které odpovídají tlouštce listu papíru? Oddelení technologie merení a modulárního fixacního systému ve spolecnosti SEAT sleduje pri merení karoserií vyrábených vozu práve desetiny milimetru. Dosud se na procesu merení zcásti podílela manuální práce. Príchod inovativní bezkontaktní technologie však znamená zásadní zmenu pro efektivitu celého procesu merení pri výrobe automobilu na montážní lince.



Cesta k preciznosti. „Fotogrammetrie je technologie bezkontaktního optického merení, která nám umožnuje prostrednictvím fotografií zaznamenávat na mereném objektu miliony bodu a zjištovat na každém míste hloubku a tlouštku,“ vysvetluje Pedro Vallejo, vedoucí oddelení technologie merení a modulárního fixacního systému ve spolecnosti SEAT. Merené body se zachycují na barevné mape, která ukazuje prípadné odchylky od optimální hodnoty. „Na snímku vidíme 100 % geometrických linií vozidla v exteriéru i interiéru. Díky tomu okamžite odhalíme jakékoli zmeny,“ dodává Paco Triguero, vedoucí oddelení merení vnitrních dílu ve spolecnosti SEAT.

Jak to funguje? Sady dílu jsou behem každé výrobní smeny náhodne vybírány z montážní linky a podrobovány dukladné kontrole. Automatizovaní roboti AGV prepravují tyto komponenty do mericí haly. V ní jsou na 1500 metrech ctverecních stroje s kamerami. Díky jejich práci je zaruceno, že všechna vozidla opouštejí montážní linku se správnými rozmery a optimální úrovní bezpecnosti a provozních vlastností. Prípadné odchylky mohou být rychle odstraneny.

Duležitost rostoucího poctu bodových merení. Karoserie automobilu je tvorena mnoha ruznými díly. Jejich merení musí být proto presné, což nyní zajištuje fotogrammetrie. „Stroje porizují celkem 200 až 300 snímku u montážních celku a 1000 fotografií u celého skeletu karoserie, což je ekvivalentem sedmi milionu bodových merení u montážního celku a až 98 milionu u celého skeletu,“ vysvetluje Paco. Každý den je zhotoveno 9000 snímku a analyzováno až 210 milionu bodových merení.

Žádná ztráta casu. Optická technologie zkrátila dobu merení v porovnání s konvencními metodami dotykového merení až o 90 %. „Dríve jsme zmerili tri díly za den, zatímco nyní jich kontrolujeme 30 denne,“ ríká Paco. „To nám umožnilo zásadne zmenit zpusob, jímž jsme pracovali v uplynulých 20 až 30 letech. Zamestnance jsme proškolili pro používání metod, které jsou nárocnejší na kvalifikaci, a exponenciálne vzrostlo množství získávaných informací, abychom mohli zákazníkum dodávat automobily v nejvyšší možné kvalite,“ ríká Pedro. Tato metoda se v soucasnosti používá na montážní lince modelu SEAT Leon a CUPRA Formentor.

Technologický milník. Používání fotogrammetrie, optimalizované spolecností SEAT, v sériovém merení je v automobilovém prumyslu prukopnickým a inovativním procesem. Fotogrammetrie zvyšuje efektivitu merení z hlediska jeho rychlosti, preciznosti a konektivity. „Jsme prvním výrobcem, který ve velkém merítku používá prubežné bezkontaktní automatizované merení. Díky nemu dokážeme zarucit, aby vozy sjíždející z montážní linky mely stejnou úroven kvality jako dokonalý prototyp, a to po celou dobu výroby modelové rady,“ zduraznuje Pedro.

Okno do budoucnosti. Díky nástrojum datové vedy pro zpracování velkých dat bude možné na základe velkých objemu informací, získávaných nyní fotogrammetrií, predvídat nežádoucí situace ve výrobe ješte drív, než k nim dojde. „Všechna tato data uchováváme, aby mohl algoritmus strojového ucení zkoumat cetnost jakýchkoli odchylek,“ vysvetluje Pedro. „Nyní je mužeme lokalizovat a reagovat na ne, ale pozdeji bude program postupovat preventivne. Bude analyzovat, jak casto se opakují, a bude sestavovat prognózy potreby zmenit nastavení stroje, který zpusobil príslušnou odchylku,“ dodává nakonec inženýr.