SEAT uvede v roce 2025 na trh městský elektromobil


22.3.2021

Společnost SEAT S.A. dnes oznámila, že v roce 2025 uvede na trh městský elektromobil. SEAT s tímto vozem vstoupí do segmentu s cenovým rozsahem od 20 000 do 25 000 eur, který je zásadní pro zajištění cenové dostupnosti elektromobility pro širokou veřejnost i pro splnění cílů Zelené dohody. V nadcházejících měsících se rozhodne o výrobním závodu, z jehož bran bude toto vozidlo vyjíždět.



Španělská společnost představila na své Výroční tiskové konferenci 2021 ambiciózní plán s označením „Future Fast Forward“, který povede k elektrifikaci automobilového průmyslu ve Španělsku. Klíčovou součástí tohoto plánu je výroba městských elektromobilů ve Španělsku od roku 2025.

Předseda představenstva společnosti SEAT S.A. Wayne Griffiths vysvětlil, že „od roku 2025 chceme ve Španělsku vyrábět elektromobily. Naší ambicí je vyrábět v Martorellu více než 500 000 městských elektromobilů ročně i pro koncern Volkswagen, ale potřebujeme k tomu jasnou podporu Evropské komise“.

SEAT S.A. hodlá nejen vyrábět elektromobily, ale také vést vývoj celého projektu v rámci koncernu Volkswagen. „Plánujeme transformaci našeho technického centra, které je jediným svého druhu v jižní Evropě. Jedná se o zásadní výzkumné a vývojové středisko v tomto regionu,“ řekl Griffiths. „Jsme přesvědčeni o tom, že to je součástí naší odpovědnosti za elektrifikaci Španělska. Před 70 lety jsme postavili tuto zemi na kola. Naším cílem je nyní postavit Španělsko na elektricky poháněná kola.“

Městský elektromobil je obrovským projektem z hlediska potenciálního objemu výroby. Jedná se o důležitý milník na cestě k trvalé udržitelnosti a v boji proti změně klimatu. Jeho cílem je stát se motorem transformace španělského automobilového průmyslu.

„Vypracovali jsme plán, spolupracujeme se správnými partnery a obecně jsme připraveni investovat. Záměrem tohoto projektu je stát se motorem transformace španělského automobilového průmyslu. Koncern Volkswagen potřebuje pro tento mezioborový a celonárodní plán podporu španělské vlády a Komise EU, na jejímž základě bude možné přijmout konečné rozhodnutí o jeho realizaci,“ zdůraznil Griffiths.

Španělsko má jako druhý největší výrobce automobilů v Evropě velkou odpovědnost za dosažení cílů Zelené dohody pro Evropu do roku 2030. Projekt proto zahrnuje vybudování elektromobilového ekosystému, podporu poptávky a rozvoj veřejné nabíjecí infrastruktury. Dalším krokem bude lokalizace dodavatelského řetězce pro výrobu elektromobilů včetně akumulátorového systému.

Projekt Future Fast Forward by se stal významnou zárukou zaměstnanosti, a to především mladých lidí. Projektu by se kromě společnosti SEAT S.A. zúčastnila také veřejná správa spolu s technickými centry a velkými, středními i malými firmami. Plán již podporuje 15 partnerů z minimálně 6 odvětví: Aeorum, Antolín, Asti Mobile Robotics, CaixaBank, Delta Vigo, Ficosa, Fisas Navarro, Gestamp, Iberdrola, Lithium Iberia, Mind Caps, Sayer Technologies, SEAT S.A., Sesé a Telefónica.

CUPRA Tavascan bude splněným snem

Wayne Griffiths v průběhu výroční tiskové konference společnosti oznámil, že CUPRA uvede na trh model Tavascan v roce 2024. CUPRA Tavascan bude druhým 100% elektromobilem značky. Jako první se začne na konci letošního roku prodávat CUPRA Born.


„Náš sen se splní: CUPRA Tavascan se stane realitou. Model na základě platformy MEB koncernu Volkswagen bude navržen a vyvinut v Barceloně a na evropské i zámořské trhy se dostane v roce 2024,“ vysvětlil Griffiths.

CUPRA v letošním roce významně přispěje k finančním výsledkům společnosti. Prognóza pro značku CUPRA počítá se zdvojnásobením prodeje, zatímco příjmy z prodeje, které byly v roce 2020 cca 900 milionů eur, vzrostou na více než dvojnásobek. Podíl značky CUPRA na celkovém objemu prodeje společnosti se zvýší z 5 na 10 %.

CUPRA také vstoupí do nejvíce elektrifikovaných zemí a na nové trhy. V roce 2022 bude zahájen prodej vozů CUPRA v Austrálii. Jedná se o klíčový krok ve snaze o expanzi v asijsko-pacifickém regionu.

„Austrálie je mladým trhem a CUPRA je mladou značkou. Australští zákazníci hledají nové značky, australská střední třída disponuje vysokými příjmy a australská společnost je progresivní. Jsme přesvědčeni o tom, že CUPRA bude v této zemi úspěšná,“ řekl Griffiths.

Cíl: návrat k ziskovosti v roce 2021

Pandemie onemocnění COVID-19 přechodně přerušila pozitivní trend vývoje společnosti SEAT S.A. z uplynulých let a výrazně ovlivnila její finanční výsledky v roce 2020(*). Španělská společnost dosáhla provozního hospodářského výsledku -418 milionů euro (2019: 352 milionů eur) a zisku po zdanění -194 milionů eur (2019: 346 milionů eur).

Tyto výsledky byly očekávané vzhledem k tomu, že většina důležitých trhů, jakými jsou Španělsko, Velká Británie a Itálie, patří celosvětově mezi pandemií nejvíce zasažené země. Prodeje společnosti následovaly trend vývoje celkového automobilového trhu. Navzdory úsilí a pozitivním prodejním výsledkům po uvolnění restrikcí se prodalo 427 000 vozů, což je o 25,6 % méně než v předchozím roce (2019: 574 100 vozů).

Snížení objemu prodeje přineslo nižší příjmy z prodeje, které klesly na 8,784 miliardy eur, což představuje meziroční snížení o 21 % (2019: 11,157 miliardy eur). Provozní hospodářský výsledek byl navíc negativně ovlivněn náklady v souvislosti s emisemi, které přesáhly částku 260 milionů eur.

Carsten Isensee, člen představenstva společnosti SEAT S.A., odpovědný za finance a IT, uvedl, že „velkou výzvou pro rok 2020 byl zpočátku nový cíl v oblasti emisí CO2. Přínosy elektrifikovaných vozidel SEAT a CUPRA se začaly projevovat na konci roku 2020. Po uvedení modelů CUPRA Formentor e-HYBRID a CUPRA Born na trh očekáváme, že letos dosáhneme cílových emisí CO2 pro rok 2021.“

Předseda představenstva společnosti SEAT S.A. Wayne Griffiths řekl, že „naším cílem je zvýšit objem prodeje na úroveň před covidovou pandemií. V roce 2021 se musíme vrátit k ziskovosti. To je naším finančním cílem. Tvrdě pracujeme na tom, abychom se co nejdříve dostali zpět do černých čísel.“

„Klíčovými faktory pro dosažení ziskovosti v roce 2021 bude zvýšení podílu vozidel PHEV a zahájení prodeje elektromobilu CUPRA Born, což nám umožní dosáhnout našich cílů z hlediska emisí CO2. Navíc budeme věnovat pozornost snižování režijních nákladů a managementu výnosů se zaměřením na nejdůležitější trhy a obchodní kanály,“ dodal Griffiths.

Navzdory složité situaci si společnost v roce 2020 udržela podíl na celkovém evropském trhu a na některých trzích jej dokonce zvýšila, například v Německu, Itálii, Rakousku, Švýcarsku, Izraeli a Turecku. Navíc se podařilo výrazně zvýšit marže. V posledních několika letech se zřetelně ukazují přínosy ofenzivy v segmentu SUV a od roku 2018 nese ovoce dobrý management cen a příjmů z prodeje. Klíčový je také přínos značky CUPRA.

Výsledky značky CUPRA byly s 27 400 prodanými vozy v roce 2020 pozoruhodné. Tím se podařilo dosáhnout dvouciferného meziročního růstu (+11 % oproti roku 2019). CUPRA je tak jednou z velmi mála značek, které vykázaly v Evropě růst i v průběhu krize způsobené onemocněním COVID-19. Značka CUPRA prodala od svého založení v roce 2018 již více než 70 000 vozů, čímž překonala veškerá původní očekávání.

Rok 2020 přinesl také pozitivní výsledky. Zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace, EBITDA (Earnings before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization), dosáhl 157 milionů eur, tedy 1,8 % výnosů z prodeje. „Toto je jasný ukazatel, že naše hospodaření je solidní navzdory negativním výsledkům v roce 2020. Máme předpoklady k tomu, abychom se vrátili k pozitivním číslům z uplynulých let,“ zdůraznil člen představenstva společnosti SEAT S.A., odpovědný za finance a IT.  

Společnost SEAT S.A. udržela úroveň investic z předchozích let a v roce 2020 vynaložila na investice, výzkum a vývoj více než jednu miliardu eur. Loňský rok tak byl již třetím v řadě, kdy SEAT investoval více než jednu miliardu eur. Tato úroveň bude zachována i v blízké budoucnosti. Loni v červenci byl zveřejněn plán investic do roku 2025 v celkové výši 5 miliard eur.

Provozní cash flow dosáhlo v roce 2020 kladné částky: 466 milionů eur. „Tento výsledek je v kontextu ekonomické a zdravotnické krize způsobené pandemií opravdovým úspěchem a je základním kamenem pro realizaci našich ambiciózních strategických plánů. I nadále se připravujeme na výzvy související s technologickou transformací automobilového průmyslu, kvůli nimž musíme zachovat vysokou úroveň investic z uplynulých let,“ zdůraznil Isensee.

Silná společnost se dvěma dobře definovanými značkami

Společnost je se značkami SEAT a CUPRA v historicky nejlepší formě a zákazníkům nabízí svou dosud nejlepší produktovou řadu. To jsou ideální předpoklady pro rychlé oživení prodeje a návrat k ziskovosti. Klíčovým modelem pro letošní zdvojnásobení objemu prodeje značky CUPRA bude Formentor, který bude tvořit 50 % celkového odbytu. Polovina vozů Formentor bude mít externě nabíjitelný hybridní pohon. V letošním roce budou na trh uvedeny také modernizované modely SEAT Ibiza a Arona. Oba modely jsou pro SEAT klíčové, protože vyjadřují mladého ducha a atraktivitu značky z Barcelony.

Značky SEAT a CUPRA navíc rozšiřují produktovou řadu PHEV, která nyní čítá 6 modelů: SEAT Leon, SEAT Leon Sportstourer, SEAT Tarraco, CUPRA Leon, CUPRA Leon Sportstourer a CUPRA Formentor. Na konci roku uvede CUPRA na trh první 100% elektromobil značky s označením CUPRA Born.


Fotografie:


SEAT uvede v roce 2025 na trh městský elektromobil  - fotografie SEAT uvede v roce 2025 na trh městský elektromobil  - fotografie SEAT uvede v roce 2025 na trh městský elektromobil  - fotografie SEAT uvede v roce 2025 na trh městský elektromobil  - fotografie